Mine værktøjer

Profil

Profil: Svend Pilgaard Automobiler A/S

RYOMGÅRD - Virksomheden tog et afgørende skridt mod fremtiden, da den blev omdannet til et aktieselskab i 1991 og ejerkredsen blev udvidet til også at omfatte sønnerne.

Svend Pilgaard, er interessant at gæste for en lokalhistorisk interesseret. Han husker årstal, mennesker og begivenheder fra dengang, da Ryomgård tilbage i 60'erne tog tilløb til at blive en driftig forretningsby med hele tre købmænd og en hovedgade med butiksvinduer.

Barnefødt i Mogenstrup ved Skive og efter endt skolegang uddannet automekaniker i 1957 på Haderup Autoværksted. Militærtjenesten blev overstået, og herefter arbejdede han nogle år i Aarhus, før han slog vejen forbi Midtdjursland, hvor han i 1960 købte værkstedet med tilhørende benzinstation på Nimtoftevej. Stedet havde på daværende tidspunkt fem år på bagen.

Godt tidspunkt
I et Danmark i hastig og optimistisk forandring var 60'erne ikke noget dumt tidspunkt at etablere sig på som selvstændig forretningsmand. Den unge Svend og 1 svend tog fat og behøvede ikke at skele til, at der også var andre automekanikere i byen. Der var nok at rive i, og plads til alle.
Fem år efter første startskud var det nødvendigt at udvide værkstedsarealet. En ny og højere bygning blev føjet til. Større biler kunne nu også komme forbi og blive repareret.

Bilsalget i landet gik mod uanede højder. Bilen blev et statussymbol for Familien Danmark, der troede på fortsat velstand til gavn for alle.
For Svend Pilgaard betød de nye tider flere ansatte og nu også lærlinge i værkstedet. Konen Edith Pilgaard passede tanken, medens mændene reparerede bilerne.

Mod slutningen af 60'erne udvidede Svend Pilgaard sit forretningskoncept, som han har gjort det jævnligt siden. Han blev Audi/NSU forhandler, og det medførte, at pladsen på Nimtoftevej blev for trang.

Saabydalvej

Det var der råd for. Værkstedet blev flyttet til Saabydalvej, hvor Svend Pilgaard Automobiler A/S i dag også har sin administration og bilsalg placeret i moderne omgivelser.

70'erne husker Svend Pilgaard primært for den verdensomspændende såkaldte oliekrise, som gjorde mange danskere opmærksomme på, at intet varer evigt. Det kunne mærkes på salget af biler og benzin. Trods lavkonjunktur bliver Svend Pilgaard folkevognsforhandler i 1976.

Han har altid efterlevet det gode princip om, at man aldrig skal slå større brød op end man kan bage, og derfor lykkedes det at komme fint igennem 70'erne og 80'erne, hvor det igen begyndte at blive sjovt at være bilforhandler.

I slutfirserne sker der igen afgørende ting og sager. Statoil overtager ESSO maj 1987, og i 1989 er det bl.a. slut med at være forhandler af folkevogne.

 
A/S i 1991
Sønnerne, Henrik (1961) og Jørgen (1965), er parate til at springe til og får aktier i firmaet, der omdannes til et aktieselskab i 1991 under det nuværende navn. Samme år bliver virksomheden forhandler af vare- og lastbiler af mærket Iveco, ligesom salget af brugte personbiler bliver en meget væsentlig del af konceptet.

- I 1991 går det for alvor den rigtige vej igen. Omdannelsen fra enkeltmandsvirksomhed til et moderne aktieselskab og Henrik og Jørgens medejerskab gør, at virksomheden får nye muligheder, siger Svend Pilgaard.

I dag omsætter Svend Pilgaard Automobiler A/S for et beløb i omegnen af 50 mio. kr. 18 ansatte klarer den daglige drift. Trods sønnernes indtog har Svend Pilgaard ikke trukket sig tilbage.

- Det er blevet en livsstil at komme på kontoret hver dag, og jeg har ikke sat dato på, hvornår jeg stopper, siger han.

Trojkaen
Svend Pilgaard tager sig i dag hovedsageligt af salget af biler, medens Henrik Pilgaard er den, der træffer de overordnede beslutninger på værkstedet, og Jørgen Pilgaard tager sig af dækcenter, biludlejning og statoil på Nimtoftevej.

- Vi mærker naturligvis konkurrencen meget mere end da jeg startede i 60'erne på alle fronter. Vi er som mange andre meget afhængig af en stabil kundekreds, og det har vi fra alle dele af Djursland, men det kommer ikke bare af sig selv. Vi skal hele tiden sørge for, at vi udvikler os og at vores medarbejdere bliver uddannet. I dag skal en mekaniker for eksempel vide en hulens masse om elektronik. Vi konkurrerer på service primært, og her må vi aldrig slække eller sove i timen. Det koster på bundlinien, siger Svend Pilgaard.

 

Handlinger tilknyttet webside
Klik for større

SP_forfra_lille.jpg

SP_automobiler_lille.jpg

passat_lille.jpg